کارنامه سازمان
اواخر سال 1380 :
– تأسيس سازمان
– شروع فعال نمودن عمليات متوقف خط سريع السير كرج ـ مهرشهر
– کسب و جذب اعتبارات – تصويب و ابلاغ اساسنامه
سال 1381 :
– تدوین شرح خدمات مطالعات ریلی و کسب مجوز کمیسیون 3200
– شروع مطالعات ريلي كرج وحومه خط 2
– پيگيري عمليات اجرايي مسير سريع السير كرج ـگلشهرباهمکاري کامل شرکت مترو تهران
سال 1382 :
– ادامه مطالعات ريلي کرج
– عمليات اجرايي خط 1 از کرج تا گلشهر با همکاري کامل شرکت متروي تهران
– جذب مبلغ 23 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی دولت
– کسب مصوبات شوراي ترافيک شهرستان، استان وکميته شوراي ترافيک شهرهاي کشور
– کسب مصوبه چهل و هشتمین جلسه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ 1/7/82 (انديشه-کرج-دانشگاه تربيت معلم)
سال 1383 :
– نهايي نمودن مطالعات وانجام طراحي هاي خط 2( ملارد – کرج کمالشهر)
– آغاز بهره برداري از خط سريع السير كرج ـ گلشهر( اسفند 1383)
– جذب مبلغ 29 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی دولت
– کسب مصوبه پنجاه و پنجمین جلسه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ 20/10/83در رابطه با خط 2 (کمالشهر-کرج-سه راه انديشه)
سال 1384 :
– ادامه مطالعات و انجام طراحي اوليه خط 2
– تنظيم اوراق و برگزاري مناقصه طرح و ساخت خط 2(اولين مناقصهEPC قطارشهــري درکشور)
– انتخاب پيمانكار طرح و ساخت خط 2 (شركت سابير)
– تجهيز چند کارگاه تونل در خط 2 با بهره گيري از اراضي شهرداري و دولتي
– تحويل زمين ايستگاه محمد شهر- ماهدشت درخط سريع السير(خط1) بامصوبه هيات دولت
– برگزاري مناقصات مربوط به خط 2(پيمانکاران داراي صلاحيت)
– تامين بودجه و شروع عمليات استملاک مسیر خط 1 از ایستگاه گلشهر تا پایانه مهرشهر
– جذب مبلغ 220 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی دولت
– کسب مصــوبه شصــت و دومین جلسه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشـــور مورخ 2/12/84 در رابطه با خط 2 (ملارد-کرج-کمالشهر)
سال 1385 :
– برگزاري مناقصات مربوط به خط 2(پيمانکاران داراي صلاحيت)
– شروع عمليات اجرايي تونل ،ايستگاه ها و ساختمانهاي جانبي
– افتتاح و بهره برداري ايستـــگاه اتمسفر(گرمدره سابق) در تـــاريخ 22 آبان 1385 بــا حضور مسؤولان محترم استان ، شهركرج و شهردار محترم تهران
– پيگيري مصوبات اعتباري و سعي در فعال نمودن پيمــانكار طــرح وســـاخت خـــط2
– برگزاری شورای اقتصاد مورخ 5/12/85 به ریاست آقای دکتر احمدی نژاد رئيس محترم جمهور و ابلاغ آن در 22/12/85 (مبلغ 692 میلیون دلار اعتبار فاینانس جهت احداث خط 2 قطار شهری کرج و حومه) (بدون ضرایب و واگن)
– هماهنگی در بهره برداری از ایستگاه وردآورد
– جذب مبلغ 5/98 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی دولت
سال 1386 :
– ادامه عملیات حفاری در قطعات 1 و 2 تونل خط2
– تحویل زمین مرکز فرمان و ایستگاه امام حسین(ع) بــه پیمانکار طرح و ساخت به منظور استقرار، تجهيزكارگاه و راه اندازی دفتر پیمانکار طرح و ساخت و شروع عمليات اجرايي در كارگاه هاي امام حسين(ع)، يوشي نژاد، رمپ شــورا، دانشـــگاه تربيت معلم و مركز فرمان
– برنامه ریزی در راستای احاله قراردادهای قطعات 1 و 2 و سایر قرارداد مطالعات انجام یافته به پیمانکار طرح و ساخت (سابير) به منظور شروع مطالعات تکمیلی و طراحی خط 2
– پرداخت بخشی از پیش پرداخت به پیمانکار طرح و ساخت (سابير)
– كسب مصوبه هيات ويژه رئيس جمهور و تبصره 13 در رابطه با ادامه مسير تا ملارد
– پيگيري و هماهنگي در ايجاد مجتمع هاي ايستگاهي و تعامل خطوط مصوب قطار شهري با طرح تفصيلي شهر
– پیگیری در خصوص تاسیس دانشکده متروی کرج
– اخذ گواهي مسدودي ارزي به منظور تامين اعتبار فاينانس پروژه از بانك مركزي
– بلوكه شدن 145 ميليون دلار در بانك مركزي از محل صندوق ذخيره ارزي
– کسب مصوبه هفتادمین جلسه شورایعالی هــماهنگی ترافیک شهــرهای کشــور مـــورخ 22/12/86براي 4خـــط جـدید جمعا بطول 3/53 کيلومتر کـه 3/14 کیلومتر آن بصورت قطار هوایی و مابقی زیرزمینی می باشد.
– اخذ موافقت وزارت امور اقتصاد و دارایی در تضمین کامل تسهیلات فاینانس طرح قطار شهری کرج
– زيباسازي ميدان آيت ا… طالقاني
– اخذ مصوبه افزایش بودجه تا سقف 1200 میلیارد ریال دولت و 1200 میلیارد ریال شهر
– همكاري در امور حوادث غيرمترقبه منطقه، انتخابات مجلس شوراي اسلامي و …
– ادامه عملیات ساخت ایستگاه محمد شهرـ ماهدشت در خط 1
– جذب مبلغ 177 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی دولت جهت خط 2
– جذب مبلغ 7 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی دولت جهت مطالعات قطار هوایی(خط3)
سال 1387 :
– ادامه عملیات حفاری و تحکیم در تونل اصلی خط2
– عقد قرارداد مطالعه خط هوایی با دانشگاه امیرکبیر و پرداخت 20% پیش پرداخت و شروع مطالعات
– ادامه عملیات احداث ساختمان اداری
– ادامه عملیات احداث مرکز فرمان
– گشـــایش کارگاه های جدیـــد ملارد(ایستگاه، پارکـینگ، ترمینال، پایانه)- دانشکده کشاورزی- رمپ کارگاه کمالشهر-پایانه و تعمیرگاه مهرشهر-پارک بوستان جهان
– همكاري در امور حوادث غيرمترقبه منطقه
– ادامه عملیات ساخت و آغاز نازك كاري ایستگاه محمد شهرـ ماهدشت در خط 1
– آغاز عملیات اجرایی در منطقه کمالشهر و ملارد( خط 2)
– آغاز مطالعات محمدشهر- ماهدشت- مشکین شهر- صفادشت- اشتهارد
– اخــذ تــمدید گواهي مسدودي ارزي
– انتخاب شرکت هگزا به عنوان مشاور کارفرما و نقل و انتقالات از مدیر طرح به مشــــاور کارفرما با توجه به بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
– اقدامات لازم جهت خریداری انشعابات و تاسیسات در خط2
– پیگیری های مربوط به تامین مالی خارجی فاینانس
– پیگیری ایجاد سیستم حمل ونقل ریلی بین کرج – اشتهارد
– مذاکرات نهایی جهت تبادل تفاهم نامه با دانشگاه علم و صنعت جهت راه اندازی دانشکده مترو کرج بمنظور تربیت و آموزش نیروهای مورد نیاز در رشته هـای بــرق و الکتـرونیک، مکانیک، مخابرات و علامت دهی ، سازه های زیرزمینی ، ابنیه و…در کشور و تحويل ساختمان جهت دفتر دانشكده
– ابلاغ قرارداد مطالعات تکمیلی وطراحی فاز یک مسیرایستگاه کرج تا باغستان (قطارهوایی) به دانشگاه امیرکبیر با مدیریت مستقیم ریاست محترم دانشگاه و بـا همکاری و هماهنگی معاونت محترم عمرانی وزارت کشور و شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ريلي كشور
– پیگیری درخواست و توافقات اولیه توسعه اراضی ایــستگاه محمدشهر- ماهدشت و اراضی مورد نیاز در خط 2
– تحویل زمین مربوط به احداث ایستگاهC به شرکت سابیر در ضلع جنوب شرقی دانشــگاه تربیت معلم و زمين تولید مصالح درضلع شرقی میدان شهید سلطانی به شرکت سابیر
– برگزاری مناقصه و انتخاب مدیران طرح خطوط 6و3
– تجهیز کارگاه رمپ9 (کمالشهر) و زمین های تحویلی جهت ایستگاههایI,H,G
– انجام اقدامات لازم جهت شروع حفاری ایستگاه C
– اخذ مجوز صادره از شورای اسلامی شهر کرج در خصوص مشارکت در پروژه های مجتمع ایستگاهی سازمان از طریق مشارکت بخش دولتی (ماده 19)
– برگزاري جلسات متعدد با برق منطقه ای در مورد امکان بهره برداری از پست های KW20 بدون قطعی
– اخــذ دستورات ریاست محترم جمهور و پيگيري آنها در رابطه با:
1) مشکلات خط 2 بخصوص فــاینانس
2) تاسیس دانشکــده مترو در کرج
3) پیگیری جهت در اختـیار گزاردن 25 هکتار اراضی به سازمان در منطقه كمالشهر
– ادامه فعالیت اجرایی چهار ورودی به تونل و اتصال تونل های حفــاری شده به یـــکدیگر و تحکیم آن جمعا به طول حدود 5 کیلومتر در غرب مسیر
– مجوز شورای اقتصاد در خصوص مبلغ 692 میلیون دلاراعتبار فاینانس احداث خط 2 قطار شهری کرج و حومه (بدون ضرایب و واگن)
– همكاري با شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور جهت برنامه ريزي برگزاري مناقصه خريد واگن خط 2
– پیگیری های مربوط به استفاده از صندوق ذخیره ارزی با توجه به ماده واحد قانون بودجه سال 1387 کل کشور
– پیگیری جهت تامین خریدهای خارجی(ارزی) از محل 15% پیش پرداخت فاینانس (145 میلیون دلار بلوکه شده)
– پیگیری جهت تعیین بانک عامل در تسهیلات مالی خارجی
حفاری و تحکیم تونل جمعا به طول حدود 5 کیلومتر
سال 1388 :
– برگزاری مناقصه واگن با همکاری شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور در ابتدای سال و انتخاب شرکت ایریکو بعنوان پیمانکار
– پيگيري بهره گيري از تسهيلات صندوق ذخيره ارزي كشور
– زمین ایستگاه محمدشهر-ماهدشت اضافه گردید
– اخذ موافقت اصولی وزارت محترم علوم، تحقیقات و فن آوری در خصوص تاسیس دانشکده مترو
– کسب مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان مورخ 1/4/88 در خصوص ادامه خط 2 به کمالشهر به طول 2/3 کیلومتر از ایستگاه پیشاهنگی تا میدان شهید بهشتی کمال شهر و همچنین ادامه خط مذکور از ایستگاه سه راه فردیس تا چهارراه ملارد به طول 5/3 کیلومتر و تملک اراضی جهت ایستگاه در شهر کمال شهر و ملارد
– انجام مناقصات و خرید ریل و ریل سوم خط 2
– انجام مناقصات و خرید کابل و تابلوی برق فشار قوی خط 2
– تکمیل و آماده سازی ایستگاه محمدشهر تا فاز بهره برداری
– انتخاب پیمانکار و مشاوران زیرگذر ایستگاه محمدشهر:
مشاور : سازیان
مشاور همکار : پاسار
پیمانکار: سامان بیس
شروع عمليات اجرايي در زيرگذر محمدشهر
سال 1389
– افتتاح ايستگاه كرج- محمدشهر- ماهدشت( موسسه اصلاح بذر و نهال)
– افتتاح تقاطع غير همسطح محمدشهر(زيرگذر) با حضور وزير محترم كشور و مديران ارشد استان تهران و استان البرز
– ادامه مطالعات خطوط 5،4،3 و 6
– ادامه حفاري خط 2 قطارشهري كرج و حومه
– تخصص اعتبارات عمراني سال 1389 به مبلغ 294.000.000.000 ريال
– اخذ گواهي تمديد مسدودي ارزي
– اخذ تمديدي مصوبه شوراي اقتصاد
– اخذ موافقت و نامه پذيرش اوليه عامليت بانك تجارت
چهل و هشتمین صورتجلسه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ 1/7/82
خط یک از گزینه شماره یک پروژه قطار شهری کرج از میدان دانشگاه تا سه راه اندیشه مجموعا به طول8/24 کیلومتر مورد تصویب قرار گرفت.
اولویت اجرائی پروژه از میدان دانشگاه تا ایستگاه قطار سریع السیر تهران – کرج مورد تصویب واقع شد و مقرر گردید شهرداری کرج نسبت به تهیه نقشه های اجرائی اقدام نماید.
پنجاه و پنجمین صورتجلسه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ 20/10/83.
عملیات اجرائی از محل دپو و میدان دانشگاه تا چهارراه طالقانی به صورت زیرزمین کم عمق و بدون دستگاه حفار انجام می شود.
محل دپوی مورد نیاز از میدان دانشگاه به سمت شمال غربی و به سوی کمال شهر منتقل و در این فاصله دو ایستگاه دیگر ایجاد شود.
مسیر واقع در چهارراه طالقانی تا میدان امام حسین و مسیر جایگزین پیشنهادی مجددا توسط کار گروهی متشکل از نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دبیر شورای عالی ظرف مدت یک هفته مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه از طریق دفتر حمل و نقل و دبیرخانه شورای عالی جهت اجرا ابلاغ گردد.
مطالعات قسمت دوم خط که در اولویت اجرا نمی باشد از میدان شهید سلطانی تا جاده ملارد، سه راه اندیشه انجام شود.
شصت و دومین صورتجلسه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ2/12/84
اولویت اجرایی کل مسیر خط مصوب قطار شهری کرج و حومه و مصوبات چهل و هشتمین و پنجاه و پنجمین جلسات شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از کمال شهر تا سه راه اندیشه و خطوط رابط دپو و پارکینگ مربوطه بصورت زیرزمینی کم عمق و همزمان بدون استفاده از دستگاه حفار، منطبق با مطالعات حمل و نقل ریلی شهر کرج و حومه مورد تصویب قرار گرفت.
هفتادمین صورتجلسه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، خطوط 5،4،3 و 6، مورخ 22/12/86
چهار کریدور جمعا بطول 3/53 کیلومتر در چهارچوب طرح تفصیلی شهر کرج به شرح ذیل مورد تصویب قرار گرفت:
1- کریدور اول، از ایستگاه مترو شهید سلطانی تا باغستان با عبور از مسیر ایستگاه شهید سلطانی- بلوار موذن – تقاطع باغستان و شهید موذن بطول 3/14 کیلومتر با استفاده از سیستم قطار هوایی(مونوریل)
2- کریدور دوم، از میدان باغستان تا فرودگاه پیام به طول 18 کیلومتر بصورت زیرزمینی
3- کریدور سوم، از بلوار آزادی تقاطع شهید موذن تا محمدشهر بطول 12 کیلومتر بصورت زیرزمینی بعلاوه طول آنتن
4- کریدور چهارم، از بلوار تربیت به سمت میدان شهید سلطانی بطول 9 کیلومتر بصورت زیرزمینی