پیشگفتار
شـهر کرج كه در سال 1335 با 14000 نفر جمعيت در حقيقت شهركي كوچك و مصفا و داراي زيرساخت هاي ساده ولي متناسب با نياز خود بود ناگهان به گونه اي انفجار آميز به شهري متراكم و پرجمعيت مبدل گشت به نحوي كه هم اكنون با جمعيتي حدود 1.400.000 نفر كه كماكان نيز در حال افزايش مي باشد ، انتظار مي رود در سال 1404 به 2.200.000 نفر بالغ گردد. و با سرعت اعجاب انگيزي جمعيت جذب نموده و متأسفانه، شبكه راهها و شوارع آن نتوانستند همزمان با اين افزايش، توسعه و گسترش يابند، لاجرم در حال حاضر وسايط نقليه همگاني جوابگوي تعدد فزآينده مسافران نخواهند بود و ناگزير به شبكه ضعيف راهها و خيابانهاي اين شهر فشار مضاعفي را تحميل و مسايل اجتماعي بسيار زيادي را ايجاد نموده است.
لهذا شهر كرج بنابه دلايل مشروح ذيل حتي با وجود برنامه توسعه شهري قادر به تأمين نيازهاي جمعيتي خود نخواهد بود:
1-عدم وجود زيرساخت هاي شهري.
2-عدم معابر كافي براي جابجائي و تردد شهروندان بدلیل گرانی زمین جهت تعریض معابر.
3-عوامل محدود كننده رشته كوه هاي البرز در شمال، اتوبان تهران – قزوين در جنوب و رودخانه كرج در شرق.
متأسفانه یکی از شريانهای اصلي حركتي در اين شهر، يك خيابان كم عرض در قياس با حجم ترافيك عبوري به نام خيابان شهيد بهشتي است كه در ساعات اوج به دليل فقدان پيكربندي صحيح و كافي، موجب قـفل هاي تـرافيكي گـرديـده كـه از ايـن طريق خسارات بسياري همچون آلودگي هوا، اتلاف وقت و فشار هاي روحي بر شهروندان وارد خواهد نمود.
انتخاب قطار شهري بعنوان گزينه برتر:
خاطر نشان مي سازد، اصولي ترين روش حل معضل فوق الاشاره مطالعات جامع حمل و نقل ترافيك است كه هم اكنون شهر كرج فاقد چنين مطالعاتي بوده و ناگزير حل موضعي مشكلات عبور و مرور و ترافيكي ، در حال حاضر تنها راه حل ممكن مي باشد. بديهي است كه راه حل هاي مقطعي عاري از عوارض جانبي و مشكلات بعدي نخواهند بود .
با عنايت به مراتب فوق تصريح مي گردد ، سازمان قطار شهري كرج و حومه كه به عنوان راه گشاي بنيادين و تنها ركن اصلي بر طرف نمودن معضل ترافيكي كرج معرفي شده گزينه اي شايسته و مناسب به منظور رفع ناهمواريهاي مزبور خواهد بود.
شهر كرج در حال حاضر بغير از تهران چهارمين شهر پرجمعيت كشور بوده كه روند گذشته نشان مي دهد اين شهر از سال 1335 تاكنون با توجه به موقعيت همجوار بودن آن با تهران، رشد سريع پيدا كرده و از رديف هفتادم جمعيت شهر در سال مذكور به رديف چهارم در سال 1380 با جمعيت 000/300/1 نفر رسيد است.
با توجه به جمعيت ساكن در حوزه شهر كرج بزرگ و همچنين جمعيت شهركهاي اقماري آن جهت اشتغال و دريافت خدمات مختلف كه همه روزه در سطح اين شهر تردد دارد معابر مركزي شهر را با عبور و مرور سنگين مواجه نموده است و در بعضي از مسيرها در اغلب ساعات روز، ترافيك سنگين و راهبندانها آزاردهنده مي باشد كه نتايج مطالعات بعمل آمده مهندسين مشاور به تفصيل و به استناد آمار و ارقام مؤيد نياز كرج بر ضرورت تسريع احداث قطار شهري مي باشد. مطالعات امكان سنجي احداث قطار شهري كرج و حومه كه با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور صورت گرفته در ابتداي سه ماهه اول سال 82 به انجام رسيد كه كليات آن در جلسه مورخه 21/3/82 شوراي ترافيك استان تاييد گرديد و در جلسه مورخه 8/5/82 كميته فني شورايعالي ترافيك شهرهاي كشور، 25 كيلومتر آن به تصويب رسيده و سرانجام اين امر در تاريخ 9/7/82 به تصويب نهائي شورايعالي ترافيك شهرهاي كشور رسيد.
براساس مطالعات انجام شده معيار ضرورت استفاده از قطار شهري وجود حداقل 10000 نفر مسافر در جهت غالب در ساعت اوج ترافيك است و در افق طرح در برخي مسير ها اين ميزان به بيش از 15000 و حتي 30000 نفر مسافر در جهت غالب در ساعت اوج خواهد رسيد كه اجراي اين طرح علاوه بر كاهش ترافيك و آلودگي هوا، افزايش بازدهي روحي شهروندان و نظم در رفت و آمد و غيره ، آثار اقتصادي فراواني رابه شرح ذيل بدنبال خواهد داشت :
1- كاهش زمان تردد تا 40%
2- كاهش مصرف بنزين تا 60%
3- كاهش گازوييل تا 50%
4- كاهش كلي هزينه هاي فوت،جرح و تصافات تا 35%
5- كاهش كلي هزينه هاي مالي و منابع انرژي تا 60%